La Mission : ceux qui entrent et ceux qui en sortent
Deux personnes sur trois
quittent la Mission
Le 21 septembre 2013, Kamlesh Patel adressait un courrier aux ZIC et
CIC (responsables de zones et de centres de la SRCM), où il insistait sur la
nécessité d’entourer les nouveaux arrivants pour qu’ils ne soient pas tentés
d’abandonner le Sahaj marg au bout de quelques semaines.
“(…) Thanks to the good work
being done by all, the Mission has been growing slowly, yet steadily. The
growth of our Mission needs to be well balanced on 2 counts - Quality &
Quantity. We need to ensure that we are able to offer the necessary support to
ensure that those who commence their practice, get to stay on, instead of
dropping away after a few weeks or months.(…)”
On savait le taux d’abandon élevé, en voici une nouvelle confirmation.
Rappelez-vous les mots de son prédécesseur Ajay Kumar Bhatter : il faut 3
introductions pour faire un nouvel abhyasi ! Autrement dit, 2 personnes
introduites au Sahaj marg quittent la mission quelques temps plus tard…
Prasanna Krishna, regional in charge pour l’Océanie, ne dit pas autre
chose lors de sa visite au printemps 2013 :
“When asked about why abhyasis
leave the mission and how we can prevent this, Br Prasanna mentioned that in
most cases it is noticed that abhyasis leave after two to three years of
practice. They complain that they don’t feel anything happening and basically
reach a state of stagnation. (…)“
Le constat est le même, seule l’échelle de temps diverge de quelques
semaines à quelques années.
Suite au passage de Prasanna et en réaction à ses dires, un abhyasi
local ajoute : “I realised that Sahaj Marg is really like a large
family. When we are all together,
something changes at a subtle level, we begin to feel that there is no real
difference between people inspite of apparent differences which tend to be more
superficial in nature than core. Just being together fills us with an
inexplicable inner joy. We are all a team of people with our imperfections,
working on ourselves, trying to achieve the same goal in one glorious journey
together.”
Pour que la magie du Sahaj marg opère, il est indispensable que les
abhyasis se regroupent autour d’un objectif commun qu’ils partagent, "comme une
grande famille", et c’est seulement alors que quelque chose "change à
un niveau subtil"…
Voilà donc l’explication fournie quant à la magie du Sahaj marg :
la nécessité d’une vie de groupe, une vie de famille. Ils appellent ça un
égrégore, les sociologues parlent plus couramment et surtout plus prosaïquement
des effets de groupe, de psychologie des foules ou de conscience collective.
“(…) Lastly Br Prasanna touched
on the topic of pain and suffering. He mentioned that suffering in our lives is
important for spiritual growth. Many times apparently what seems to be
suffering or loss helps in spiritual evolution.“
Comme si cela ne suffisait pas, avec le Sahaj marg, il faut savoir
souffrir avant de pouvoir connaître une évolution spirituelle. On comprend
mieux pourquoi tant de personnes décrochent rapidement, on est loin très loin
du paradis sur terre. Au Sahaj marg, la souffrance est au cœur de
l’apprentissage…
MeetUp et Natural Path
Meditation
Traditionnellement, la croissance de la Mission est dévolue aux
précepteurs qui doivent faire du prosélytisme tous azimuts. Mais les parts du
marché mondial de la méditation ne sont pas extensibles à l’infini, alors que
l’offre mondiale de techniques de méditation est pléthorique.
La croissance de la SRCM marque le pas, les abandons sont nombreux.
Alors, comment rebondir et s’adapter au marché du XXIème siècle ?
Il faut s’adapter : une présence accrue sur le web et dans les
réseaux sociaux, se focaliser sur la gestion du stress et le bien-être, en occultant
tout ce qui peut faire fuir un Occidental moyen : le gourou fait penser
aux sectes, whispers et l’égrégore sont trop ésotériques. Alors on oublie, on
efface, on gomme ! Toutes les aspérités…
Premier pas, dénoncé depuis 2 ans déjà par Michael : la présence
de groupes d’abhyasis sur MeetUp.com, réseau social pour "des
voisins qui se rencontrent pour apprendre quelque chose, faire quelque chose,
partager quelque chose…". Proximité
et centres d’intérêt sont les 2 entrées principales de ce réseau.
Dès 2010, les abhyasis nord-américains ont été parmi les premiers à
s’engouffrer dans cette voie, mais l’expérience se développe partout, comme le
montre l’exemple ci-dessous. Une requête rapide sur google renvoie immédiatement
à pas moins de 2 douzaines de groupes locaux d’abhyasis affiliés au Sahaj marg.
Ainsi, peut-on lire
dans Echoes of Oceania d’avril 2013 : “Over the past quarter, we discussed initiatives in
Melbourne to find ways to bring Sahaj Marg to the community. We all know the
system is simple, we've all heard about ‘Meditation through Human Integration’.
So, it was time to really put it to action. We received approval to trial a
site on www.meetup.com.
These days when people want
something the first thing they do is to search the internet. So, we found many
people were searching for meditation, something that will help them unburden
their thoughts, better deal with their stress etc. The site allows us to
organize ‘Meet-ups’ with the interested persons seeking to know about
meditation and plan to hold an open house called a meet up. We prepared a very
simple presentation and for our first meetup, four people attended, all of whom
took introductory sittings. About a month later we had to schedule a second
meetup because of the demand of the members at our site. This time ten people
attended and eight decided to take introductory sittings.
In the last five months we have
had at least twenty introductions. We found the best way to present was to be
simple, keep it simple and keep HIM in our hearts. Let HIS fragrance spread.
This is our Master's Mission and it is in our hands to take it further.
During Cultural Diversity Week we
set up a stall, talked to people and gave out pamphlets. (…) There was a quite
a lot of interest with many people taking brochures. “
Deuxième étape, Natural path meditation a partout remplacé Sahaj marg, sans doute jugé moins
accrocheur, plus clivant et pas assez fédérateur.
Remplacer Sahaj marg par Natural path meditation sur MeetUp est une
chose, mais il faut aller plus loin, jusqu’au website sahajmarg.org. Qu’à cela
ne tienne, le site a été l’objet d’un complet lifting-relooking courant 2013.
Certes rien n’a été effacé du contenu précédent, mais il est masqué, caché. Il faut
maintenant cliquer sur un tout petit lien en haut de la seconde page pour
accéder vraiment au site. Un lien nommé [abhyasi], terme abscons s’il en est pour
n’importe quel primo-arrivant.
Un nouveau portail d’accès a donc pris lieu et place de l’ancien
contenu. Page dépouillée, « Sahaj marg, the Natural path, Learn to
meditate » constitue la totalité du texte de ce nouveau portail
centré sur un imposant et joli symbole ésotérique dénué de toute signification.
Une flèche [Explore]
invite à en savoir plus… Change, Balance,
Heart, Yoga et Infinity
sont les seuls mots clés de cette deuxième page presque aussi dépouillée.
Opération séduction du grand public, vaguement tenté par la méditation
ou le yoga. Pas un mot sur le maître spirituel ou le gourou…
Chaque mot clé renvoie à une autre page assortie d’une belle et grande
image choisie pour son pouvoir évocateur et le texte accrocheur ci-dessous :
une question, une réponse et quelques mots en relief, c’est tout.
A ces 5 pages associées aux 5 mots clés s’ajoutent seulement, sous Learn to meditate,
[The
practice] et [How to start]. Une présentation ultra-light
pour séduire le public le plus large possible.
Pas un mot sur la nécessaire souffrance indispensable à la progression
spirituelle ! Quand on vous disait que le Sahaj marg s’était transformé en
un produit spirituel mondialisé et aseptisé…
Growth - change - evolution
Have you ever wanted to change
something about yourself, and found it difficult?
Our
life on Earth is one of change and evolution, yet we often resist moving
into the unknown and out of our comfort zone.
It is
not easy to remove habits, fears, and beliefs. They are like walking tracks or
riverbeds - over time they become fixed. The challenge is to remove them in a
way that is deep and permanent.
If you are interested in letting
go of unwanted patterns and rising above yourself, there is a daily practice
called 'cleaning' in Sahaj Marg that helps.
Simplicity - balance -
integration
Is your mind filled with
thoughts? Do you find it hard to concentrate?
We are
bombarded from all sides most of the time, and it is not so easy to still the mind. This affects the very
fabric of our lives, our quality of sleep, and our mental and physical
wellbeing.
We need
to find time for ourselves, and to be in touch with the simplicity and beauty of the inner Self. Then balance,
harmony and integration are
possible. This is best done through a spiritual practice of heart-based
meditation.
As we continue to meditate, we
find that we become progressively more balanced and simple.
Joy - heart - feel
How often do we look for
happiness in life through pleasure?
We have
been taught to look for happiness externally: be it through family life,
friendships, work and worldly pursuits. Sometimes we find it, but as soon as
the external reasons for happiness are gone, the happiness goes too.
What
brings long-lasting happiness and purpose to human life? This question
takes us on an inward journey of discovery, into the heart of the human being.
It is a
great relief to realise that happiness is not dependent on the outer
circumstances of life, but can be found within us. This inner joy is stable,
silent, subtle and nourishing, and gives life a deeper purpose. In fact,
through the heart we discover a dimension of our existence with limitless
potential.
How do we discover this inner joy
and purpose? We find it through meditation.
Raja yoga - mind
Raja yoga focuses on the mind,
through meditation.
In raja
yoga, the mind gradually becomes purified,
so that it is a perfect instrument for the
heart's evolution.
Sahaj
Marg is a refined practice of raja yoga, simplified for modern life. It is
designed to be a natural part of
your everyday routine, balancing the material and spiritual aspects of
existence.
Have you ever tried meditating on
your own?
It is
not easy to still the mind. In Sahaj Marg meditation, we are able to
progressively train the mind to ignore thoughts and turn our attention deeper
within ourselves. This is made possible by an ancient yogic technique called
pranahuti or transmission, which was rediscovered by one of the guides of the
Sahaj Marg system. Transmission is
at the heart of Sahaj Marg and gives life
to meditation.
Towards infinity - oneness
When have you felt drawn to
something greater than yourself?
It is
hard to express this pull in words,
but the feeling is unmistakable. Human beings have always had a deep yearning
to understand who we are beyond the physical existence - to explore our original nature, our essence. This yearning has been at the
base of religious and scientific enquiry throughout human history, and is also
the purpose of yoga.
The spiritual journey is infinite
and full of wonder.
Through
the heart, we explore an inner universe
that has no beginning and no end. We have been on that journey, without
conscious awareness, since the beginning of time. We continue it consciously
through a guided individual practice of meditation that becomes part of our
daily life.
Voir
aussi :
- [Importance] – [Effectifs] – [Croissance]
- [Prosélytisme] - [Recrutement] - [Précepteurs]
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