La Mission : ceux qui entrent et ceux qui en sortent



Deux personnes sur trois quittent la Mission

Le 21 septembre 2013, Kamlesh Patel adressait un courrier aux ZIC et CIC (responsables de zones et de centres de la SRCM), où il insistait sur la nécessité d’entourer les nouveaux arrivants pour qu’ils ne soient pas tentés d’abandonner le Sahaj marg au bout de quelques semaines.
“(…) Thanks to the good work being done by all, the Mission has been growing slowly, yet steadily. The growth of our Mission needs to be well balanced on 2 counts - Quality & Quantity. We need to ensure that we are able to offer the necessary support to ensure that those who commence their practice, get to stay on, instead of dropping away after a few weeks or months.(…)”
On savait le taux d’abandon élevé, en voici une nouvelle confirmation. Rappelez-vous les mots de son prédécesseur Ajay Kumar Bhatter : il faut 3 introductions pour faire un nouvel abhyasi ! Autrement dit, 2 personnes introduites au Sahaj marg quittent la mission quelques temps plus tard…

Prasanna Krishna, regional in charge pour l’Océanie, ne dit pas autre chose lors de sa visite au printemps 2013 :
“When asked about why abhyasis leave the mission and how we can prevent this, Br Prasanna mentioned that in most cases it is noticed that abhyasis leave after two to three years of practice. They complain that they don’t feel anything happening and basically reach a state of stagnation. (…)“
Le constat est le même, seule l’échelle de temps diverge de quelques semaines à quelques années.

Suite au passage de Prasanna et en réaction à ses dires, un abhyasi local ajoute : “I realised that Sahaj Marg is really like a large family. When we are all together, something changes at a subtle level, we begin to feel that there is no real difference between people inspite of apparent differences which tend to be more superficial in nature than core. Just being together fills us with an inexplicable inner joy. We are all a team of people with our imperfections, working on ourselves, trying to achieve the same goal in one glorious journey together.”
Pour que la magie du Sahaj marg opère, il est indispensable que les abhyasis se regroupent autour d’un objectif commun qu’ils partagent, "comme une grande famille", et c’est seulement alors que quelque chose "change à un niveau subtil"
Voilà donc l’explication fournie quant à la magie du Sahaj marg : la nécessité d’une vie de groupe, une vie de famille. Ils appellent ça un égrégore, les sociologues parlent plus couramment et surtout plus prosaïquement des effets de groupe, de psychologie des foules ou de conscience collective.

“(…) Lastly Br Prasanna touched on the topic of pain and suffering. He mentioned that suffering in our lives is important for spiritual growth. Many times apparently what seems to be suffering or loss helps in spiritual evolution.“
Comme si cela ne suffisait pas, avec le Sahaj marg, il faut savoir souffrir avant de pouvoir connaître une évolution spirituelle. On comprend mieux pourquoi tant de personnes décrochent rapidement, on est loin très loin du paradis sur terre. Au Sahaj marg, la souffrance est au cœur de l’apprentissage…

MeetUp et Natural Path Meditation

Traditionnellement, la croissance de la Mission est dévolue aux précepteurs qui doivent faire du prosélytisme tous azimuts. Mais les parts du marché mondial de la méditation ne sont pas extensibles à l’infini, alors que l’offre mondiale de techniques de méditation est pléthorique.
La croissance de la SRCM marque le pas, les abandons sont nombreux. Alors, comment rebondir et s’adapter au marché du XXIème siècle ?
Il faut s’adapter : une présence accrue sur le web et dans les réseaux sociaux, se focaliser sur la gestion du stress et le bien-être, en occultant tout ce qui peut faire fuir un Occidental moyen : le gourou fait penser aux sectes, whispers et l’égrégore sont trop ésotériques. Alors on oublie, on efface, on gomme ! Toutes les aspérités…

Premier pas, dénoncé depuis 2 ans déjà par Michael : la présence de groupes d’abhyasis sur MeetUp.com, réseau social pour "des voisins qui se rencontrent pour apprendre quelque chose, faire quelque chose, partager quelque chose…". Proximité et centres d’intérêt sont les 2 entrées principales de ce réseau.
Dès 2010, les abhyasis nord-américains ont été parmi les premiers à s’engouffrer dans cette voie, mais l’expérience se développe partout, comme le montre l’exemple ci-dessous. Une requête rapide sur google renvoie immédiatement à pas moins de 2 douzaines de groupes locaux d’abhyasis affiliés au Sahaj marg.

Ainsi, peut-on lire dans Echoes of Oceania d’avril 2013 : “Over the past quarter, we discussed initiatives in Melbourne to find ways to bring Sahaj Marg to the community. We all know the system is simple, we've all heard about ‘Meditation through Human Integration’. So, it was time to really put it to action. We received approval to trial a site on www.meetup.com.
These days when people want something the first thing they do is to search the internet. So, we found many people were searching for meditation, something that will help them unburden their thoughts, better deal with their stress etc. The site allows us to organize ‘Meet-ups’ with the interested persons seeking to know about meditation and plan to hold an open house called a meet up. We prepared a very simple presentation and for our first meetup, four people attended, all of whom took introductory sittings. About a month later we had to schedule a second meetup because of the demand of the members at our site. This time ten people attended and eight decided to take introductory sittings.
In the last five months we have had at least twenty introductions. We found the best way to present was to be simple, keep it simple and keep HIM in our hearts. Let HIS fragrance spread. This is our Master's Mission and it is in our hands to take it further.
During Cultural Diversity Week we set up a stall, talked to people and gave out pamphlets. (…) There was a quite a lot of interest with many people taking brochures.

Deuxième étape, Natural path meditation a partout remplacé Sahaj marg, sans doute jugé moins accrocheur, plus clivant et pas assez fédérateur.
Remplacer Sahaj marg par Natural path meditation sur MeetUp est une chose, mais il faut aller plus loin, jusqu’au website sahajmarg.org. Qu’à cela ne tienne, le site a été l’objet d’un complet lifting-relooking courant 2013. Certes rien n’a été effacé du contenu précédent, mais il est masqué, caché. Il faut maintenant cliquer sur un tout petit lien en haut de la seconde page pour accéder vraiment au site. Un lien nommé [abhyasi], terme abscons s’il en est pour n’importe quel primo-arrivant.

Un nouveau portail d’accès a donc pris lieu et place de l’ancien contenu. Page dépouillée, « Sahaj marg, the Natural path, Learn to meditate » constitue la totalité du texte de ce nouveau portail centré sur un imposant et joli symbole ésotérique dénué de toute signification. Une flèche [Explore] invite à en savoir plus… Change, Balance, Heart, Yoga et Infinity sont les seuls mots clés de cette deuxième page presque aussi dépouillée.
Opération séduction du grand public, vaguement tenté par la méditation ou le yoga. Pas un mot sur le maître spirituel ou le gourou…
Chaque mot clé renvoie à une autre page assortie d’une belle et grande image choisie pour son pouvoir évocateur et le texte accrocheur ci-dessous : une question, une réponse et quelques mots en relief, c’est tout.
A ces 5 pages associées aux 5 mots clés s’ajoutent seulement, sous Learn to meditate, [The practice] et [How to start]. Une présentation ultra-light pour séduire le public le plus large possible.
Pas un mot sur la nécessaire souffrance indispensable à la progression spirituelle ! Quand on vous disait que le Sahaj marg s’était transformé en un produit spirituel mondialisé et aseptisé…

Growth - change - evolution
Have you ever wanted to change something about yourself, and found it difficult?
Our life on Earth is one of change and evolution, yet we often resist moving into the unknown and out of our comfort zone.
It is not easy to remove habits, fears, and beliefs. They are like walking tracks or riverbeds - over time they become fixed. The challenge is to remove them in a way that is deep and permanent.
If you are interested in letting go of unwanted patterns and rising above yourself, there is a daily practice called 'cleaning' in Sahaj Marg that helps.

Simplicity - balance - integration
Is your mind filled with thoughts? Do you find it hard to concentrate?
We are bombarded from all sides most of the time, and it is not so easy to still the mind. This affects the very fabric of our lives, our quality of sleep, and our mental and physical wellbeing.
We need to find time for ourselves, and to be in touch with the simplicity and beauty of the inner Self. Then balance, harmony and integration are possible. This is best done through a spiritual practice of heart-based meditation.
As we continue to meditate, we find that we become progressively more balanced and simple.

Joy - heart - feel
How often do we look for happiness in life through pleasure?
We have been taught to look for happiness externally: be it through family life, friendships, work and worldly pursuits. Sometimes we find it, but as soon as the external reasons for happiness are gone, the happiness goes too.
What brings long-lasting happiness and purpose to human life? This question takes us on an inward journey of discovery, into the heart of the human being.
It is a great relief to realise that happiness is not dependent on the outer circumstances of life, but can be found within us. This inner joy is stable, silent, subtle and nourishing, and gives life a deeper purpose. In fact, through the heart we discover a dimension of our existence with limitless potential.
How do we discover this inner joy and purpose? We find it through meditation.

Raja yoga - mind
Raja yoga focuses on the mind, through meditation.
In raja yoga, the mind gradually becomes purified, so that it is a perfect instrument for the heart's evolution.
Sahaj Marg is a refined practice of raja yoga, simplified for modern life. It is designed to be a natural part of your everyday routine, balancing the material and spiritual aspects of existence.
Have you ever tried meditating on your own?
It is not easy to still the mind. In Sahaj Marg meditation, we are able to progressively train the mind to ignore thoughts and turn our attention deeper within ourselves. This is made possible by an ancient yogic technique called pranahuti or transmission, which was rediscovered by one of the guides of the Sahaj Marg system. Transmission is at the heart of Sahaj Marg and gives life to meditation.

Towards infinity - oneness
When have you felt drawn to something greater than yourself?
It is hard to express this pull in words, but the feeling is unmistakable. Human beings have always had a deep yearning to understand who we are beyond the physical existence - to explore our original nature, our essence. This yearning has been at the base of religious and scientific enquiry throughout human history, and is also the purpose of yoga.
The spiritual journey is infinite and full of wonder.
Through the heart, we explore an inner universe that has no beginning and no end. We have been on that journey, without conscious awareness, since the beginning of time. We continue it consciously through a guided individual practice of meditation that becomes part of our daily life.

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